Jeśli nie masz ogromnego budżetu na kampanię reklamową, Twoim głównym źródłem ruchu sieciowego są wyszukiwarki internetowe. To banalne stwierdzenie zrewolucjonizowało sposób tworzenia treści w sieci. Teraz niemal każda witryna, od autorskich blogów, przez strony z przepisami kulinarnymi, aż po największe portale, tworzy treści zgodne z zasadami SEO. W taki sam sposób piszę na tym blogu. Teksty prawnicze SEO to nic innego, jak copywriting prawniczy dostosowany do potrzeb wyszukiwarek.
Czym jest SEO
Ludzie przypisują akronimowi SEO różne znaczenia. Zgodnie z powszechnie przyjętą definicją jest to proces optymalizacji treści z punktu wyszukiwarek internetowych. Wrzucany na stronę tekst musi posiadać odpowiednie cechy merytoryczne i formalne, by został uznany za wartościowy przez boty Google czy Binga. O tym, co jest atrakcyjne dla wyszukiwarki, decyduje przede wszystkim atrakcyjność dla czytelnika.
Z drugiej strony wyrażenia SEO używa się do wskazania cech tekstu, czyli efektu czynności optymalizacyjnych. Akronim określa również czasami całą gałąź biznesu zajmującą się udoskonalaniem treści internetowych. Na potrzeby naszej współpracy proponuję nie ograniczać się do jednego znaczenia słowa SEO.
Teksty prawnicze SEO
Każdy przygotowany przeze mnie tekst prawniczy jest optymalizowany pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych. Czy będzie to notka na bloga, artykuł tematyczny czy case study, zawsze dbam o to, by tworzone przeze mnie treści spełniały wszystkie wytyczne SEO.
Bardzo dużo treści prawniczych w internecie podpada pod jedną z dwóch kategorii. Pierwsza grupa to teksty, które są dobrze zoptymalizowane pod kątem SEO, ale nie mają wiele do zaoferowania na gruncie prawniczym. Druga, zdecydowanie bardziej popularna, zawiera treści wartościowe merytorycznie, ale pozostawiające wiele do życzenia na gruncie optymalizacji.
Żadne z powyższych wyjść nie realizuje jednak podstawowego celu copywritingu prawniczego. A jest nim przekonanie czytelnika do zachowywania się w sposób, na którym Ci zależy.
Cechy prawniczego SEO
Tradycyjnie teksty z punktu widzenia SEO ocenia się na dwóch płaszczyznach. Po pierwsze, analizowana jest czytelność. Czytelny tekst to taki, który posiada zróżnicowane zdania, odpowiedni rozkład nagłówków i akapitów, optymalną długość zdań i minimum strony biernej. Bez odpowiedniego doświadczenia trudno jest sprostać tym standardom.
Jeszcze więcej pracy jest z klasycznymi elementami SEO. Sukces w pozycjonowaniu zapewnia jedynie tekst, który zawiera odpowiednio skonstruowaną frazę kluczową (długość, popularność, zawartość treściowa), prawidłowo rozmieszczone słowa kluczowe czy starannie przygotowane nagłówki. Znaczenie ma także długość samego tekstu i poszczególnych akapitów. Nie wszystko może w tym zakresie załatwić copywriter, który nie odpowiada na przykład za gospodarkę odnośnikami. Wciąż jednak dobrze przygotowany tekst stanowi podstawę do dalszych działań SEO.