Rodzaje tekstów prawniczych
Rodzaje tekstów prawniczych

Rodzaje tekstów prawniczych

Mogłoby się wydawać, że pisma procesowe to jedyny rodzaj tekstów prawniczych, który pojawia się w codziennym obrocie. Nic bardziej mylnego. W szybko rozwijającej się gospodarce dobrze przygotowane materiały szkoleniowe są na wagę złota. Blogi prawnicze stanowią jeden z głównych sposobów promocji w internecie, a fachowe artykuły prawnicze służą do budowania marek profesjonalnych portali tematycznych. Wszystko to sprawia, że różne rodzaje tekstów prawniczych służyć mogą realizacji zupełnie odmiennych zadań.

Po co rozróżniać rodzaje tekstów prawniczych

Umieszczenie treści w internecie zawsze ma jakiś cel. Może to być chęć polepszenia pozycji w wyszukiwarce, próba zdobycia nowych klientów lub budowa własnej marki. Powszechne, błędne przekonanie nakazuje do wszystkich tych zadań stosować te same „teksty SEO”. Tymczasem optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych powinna być cechą tekstu, a nie jego główną funkcją. Niektóre z tekstów faktycznie pełnią tylko lub głównie takie role (precle, teksty zapleczowe), ale to wyjątek. Skuteczny tekst prawniczy to zdecydowanie więcej niż właściwe rozmieszczone słowa kluczowe.

W związku z tym, że ludzie mają różne cele, realizacja każdego z nich wymaga innych narzędzi. Dlatego tak ważne jest odpowiednie rozróżnienie rodzajów tekstów prawniczych. Umożliwia to lepsze wpasowanie się w oczekiwania czytelnika i oszczędza czas oraz środki osób zamawiających takie treści.

Odpowiednia klasyfikacja treści prawniczych ma wiele korzyści:

  • dobrze dobrany tekst skuteczniej realizuje założone cele;
  • zróżnicowane treści umożliwiają budowanie długofalowej strategii;
  • precyzyjnie wybrane teksty to oszczędność pieniędzy i czasu;
  • dopasowane pod czytelnika treści umożliwiają budowanie bazy zaangażowanych klientów.

Notki na bloga prawniczego i bloga kancelarii prawnej

Podstawowym rodzajem internetowego tekstu prawniczego jest notka na bloga. Rafał Chmielewski w swoim Pamiętniku Adwokata skutecznie przekonuje, że blog wciąż stanowi najlepszą formę zdobywania klientów w internecie. Potwierdza to zresztą wysyp w ostatnich latach wszelkiej maści blogów tematycznych, często obierających bardzo wąskie specjalizacje.

Musimy jednak odróżnić blog autorski/prawniczy od bloga kancelarii prawnej. Ten pierwszy zazwyczaj tworzony jest przez jedną osobę i, jak wspomniałem, przeważnie porusza się w ramach odgórnie narzuconej tematyki. Autorzy blogów prawniczych przygotowują stosunkowo krótkie teksty i piszą w sposób potoczny lub kolokwialny. Ich celem jest bowiem edukacja prawnicza osób, które szukają rozwiązania konkretnego problemu, a rzadko mają cokolwiek wspólnego z prawem.

Czym innym jest blog kancelarii prawnej. To przedsięwzięcie tworzone przeważnie przez kilka osób i obejmujące różne, nie zawsze związane ze sobą tematy. Blog kancelarii prawnej jest elementem strony internetowej podmiotu, który ma promować. Jego głównym celem jest zatem budowa prestiżu kancelarii, jej rozpoznawalności i profesjonalizmu w oczach potencjalnych klientów. Artykuły na takim blogu są dłuższe, często przekrojowe, i pisane bardziej sformalizowanym językiem.

Listy i zestawienia

Listy, czyli zbiory wypunktowanych elementów, to jednej z najbardziej atrakcyjnych wpisów na blogach. Czytelnicy zwykle nie mają czasu na przedzieranie się przez długie artykuły, dlatego szukają wzrokiem listy z najważniejszymi elementami tekstu. Przy długich publikacjach rolę listy pełni spis treści, ale równie dobrze tego typu zbiory sprawdzają się jako krótkie, blogowe notki.

Zestawienia to nieco podobny rodzaj treści. W klarowny sposób prezentują w jednym miejscu elementy składające się na konkretne zagadnienie. Mogą przybrać postać szczególnie atrakcyjnych zestawień porównawczych, gdzie prezentują wzajemne zależności pomiędzy różnymi instytucjami prawnymi. W związku z koniecznością wykorzystania szerokiej wiedzy prawnej, zestawienia są wymagającą formą publikacji.

Artykuły prawnicze

Z perspektywy copywritera prawniczego jednym z najbardziej wymagających tekstów jest artykuł prawniczy. To przeważnie dość obszerna publikacja, która publikowana jest w miejscu odwiedzanym nie tylko przez prawników. Przykładem artykułów prawniczych są moje publikacje na stronie GRY-OnLine, w których przedstawiam prawne aspekty szeroko rozumianej branży gier wideo.

Głównym celem artykułu prawniczego jest przekazywanie treści prawniczych w zrozumiały i atrakcyjny sposób. Właścicielom stron internetowych zależy na zróżnicowanych i profesjonalnych treściach. Dzięki temu ich portale zdobywają stałych i wiernych czytelników, a pozycja w wynikach wyszukiwania szybuje w górę.

Artykuły prawnicze stanowią duże wyzwanie dla twórcy, ponieważ musi on w intrygujący i jednocześnie przejrzysty sposób przedstawić zagadnienia prawne. Z praktyki wiem, że nawet zawodowi prawnicy mają z tym problemy. Proste wyjaśnienie skomplikowanej materii wymaga prawniczego i pedagogicznego doświadczenia. Nie bez powodu język prawniczy uważany jest za slang niezrozumiały dla zwykłego człowieka.

Przygotowując swoje teksty zawsze piszę je w taki sposób, by nawet laik wyniósł z nich coś dla siebie. Wyjątkiem są tutaj publikacje tworzone na poziomie eksperckim, które skierowane są przede wszystkim do innych prawników.

Rodzaje tekstów prawniczych w ramach artykułów

Tak zwane artykuły przekrojowe to teksty opisujące konkretne zagadnienie prawne. Mogą przyjąć formę albo stricte prawniczą, albo popularnonaukową. W tym drugim przypadku zadaniem artykułu jest przedstawienie konkretnej grupie odbiorców regulacji prawnych związanych z ich zainteresowaniami. Przykładowo, taką rolę może pełnić artykuł o formalnych warunkach dopuszczenia do zawodu lekarza weterynarii na stronie poświęconej opiece nad zwierzętami.

Poradniki lub procedury prawne to artykuły, których zadaniem jest pomoc czytelnikowi w załatwieniu jego sprawy. Najczęściej przybierają formę tekstów w stylu „Jak przeprowadzić postępowanie spadkowe”, „Metody powoływania zarządu w spółce prawa handlowego” itp. Tego typu treści często korzystają z zestawień, wyliczeń i wykresów lub schematów postępowania.

Dość popularnym rodzajem treści prawniczych jest analiza (a w zasadzie relacja) konkretnych spraw sądowych. W ramach tego rodzaju artykułu przygotowuję streszczenia przesłanych mi orzeczeń oraz prezentuję w sposób czytelny dla odbiorcy płynące z nich wnioski.

Słowniki, leksykony i tezaurusy

Choć wykorzystuje się je stosunkowo rzadko, wszelkiego rodzaju słowniki i leksykony stanowią ważne uzupełnienie dużych projektów bazujących na przekazywaniu treści. Często terminy, które dla prawnika są zupełnie jasne, laikowi wydają się innym językiem. Podobnie jak przy notkach blogowych, kluczowa jest tutaj umiejętność wczucia się w takiego czytelnika. Zestawienia z wyjaśnieniem używanych pojęć powinny znaleźć się w każdej dużej publikacji prawniczej.

Pouczenia, informacje i FAQ

Z własnej praktyki wiem, że duża część pracy prawnika polega na tłumaczeniu kwestii prawnych osobom spoza branży. Mogą to być klienci, czytelnicy lub potencjalni kontrahenci, ale też osoby korzystające z pomocy sektora NGO. Sam w swojej pracy korzystam z przygotowanych wcześniej formularzy, które w prosty sposób wyjaśniają najbardziej popularne kwestie dotyczące np. skutków wydania wyroku karnego.

Klient, który otrzyma czytelną i starannie przygotowaną informację, nie tylko lepiej współpracuje z pomagającym mu prawnikiem, ale przede wszystkim czuje się potraktowany z szacunkiem. Bardzo łatwo o frustrację, gdy płacimy komuś za pomoc prawną i otrzymujemy informacje, których nie sposób zrozumieć.

Materiały edukacyjne

Już na studiach prawniczych zacząłem swoją przygodę z tworzeniem prawniczych materiałów edukacyjnych. Zauważyłem, że dobrze przygotowane skrypty lub notatki przyspieszają i ułatwiają naukę w niewiarygodny wręcz sposób. Owocem moich doświadczeń jest popularna książka Jak uczyć się prawa?, w której zawarłem wszystko, co należy wiedzieć o skutecznych metodach nauki prawa.

Przygotowałem prawie setkę materiałów edukacyjnych, które pomagały studentom i aplikantom zawodów prawniczych w zdawaniu egzaminów. Choć wydałem kilka publikacji komercyjnych, większość moich skryptów była darmowa. Dzięki temu uzyskałem szeroki feedback, który umożliwił mi jeszcze lepsze dopracowanie swoich metod.

W ramach naszej współpracy mogę zaoferować Ci skrypty, opracowania, fiszki, testy lub inne materiały, które pomogą skutecznie zapamiętać wybrane zagadnienia prawne.

E-booki

E-booki prawnicze to kompleksowe publikacje uwzględniające co najmniej jeden z typów tekstów opisanych wcześniej. Najczęściej są kompilacją artykułów, notek blogowych i materiałów edukacyjnych. Mam doświadczenie w publikowaniu e-booków prawniczych i wiem, czego oczekują od nich czytelnicy.

Ze wszystkich treści prawniczych, e-booki wymagają najwięcej pracy, dlatego podejmuję się ich stworzenia tylko wtedy, gdy klient dokładnie wie, czego chce. Oczywiście w trakcie rozmowy pomogę Ci odkryć, jakiego e-booka potrzebujesz. Z doświadczenia wiem jednak, że Twoje potrzeby prawdopodobnie zrealizują mniej kosztowne treści.

Rodzaje tekstów prawniczych SEO

Wszystkie moje teksty są optymalizowane pod kątem wyników wyszukiwania. Najlepiej na pozycję w wyszukiwarce wpływają dobrej jakości, regularnie publikowane treści. W drodze absolutnego wyjątku, tylko w ramach stałej współpracy, jestem jednak w stanie przygotować dla Ciebie precle i teksty zapleczowe.

Precle to napisane poprawną polszczyzną teksty, które przeznaczone są dla robotów wykorzystywanych przez wyszukiwarki. Oznacza to, że precle nie muszą mieć żadnej wartości merytorycznej – wystarczy, że posiadają odpowiednią strukturę i słowa kluczowe.

Teksty zapleczowe to w zasadzie bardziej rozbudowane precle. Ich zadaniem jest przyciągnięcie uwagi użytkownika i jednoczesne zwiększanie pozycji w wyszukiwarce. Tekst zapleczowy nie musi mieć wielkiej wartości merytorycznej, ale musi być napisany w taki sposób, by zainteresować czytelnika.

Podsumowanie rodzajów tekstów prawniczych

W artykule omówiłem najważniejsze rodzaje tekstów prawniczych, które mogę dla Ciebie przygotować. Wybór konkretnej publikacji zależy od wielu czynników, przy czym kluczowe znaczenie ma tutaj miejsce publikacji i charakterystyka grupy docelowej.

Skontaktuj się ze mną, a wspólnie ustalimy, co najlepiej spełni Twoje oczekiwania!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *