Copywriting prawniczy
Copywriting prawniczy

Copywriting prawniczy

Współczesny internet, a zatem i prowadzona za jego pośrednictwem działalność, bazują przede wszystkim na treści. Nie bez przyczyny jesteśmy obecnie na etapie społeczeństwa informacyjnego. To właśnie informacja stanowi dziś najbardziej poszukiwany towar w przestrzeni sieciowej. Sposób dotarcia do odbiorcy, klarowność i atrakcyjność przekazu, zamiana czytelnika na klienta – niemal wszystkie nasze aktywności internetowe sprowadzają się do przekazania komuś posiadanych przez nas informacji. W takich realiach kluczową rolę odgrywa copywriter, a w interesującej nas branży – copywriting prawniczy.

Czym jest copywriting

Wikipedia definiuje copywriting jako proces lub profesję polegające na pisaniu tekstów w celu reklamowym lub dla innych zadań marketingowych. To dobra definicja, jeśli przyjmiemy bardzo szerokie znaczenie „zadań marketingowych”.

Copywriting to tworzenie na zamówienie tekstów, które mają realizować założone przez zleceniodawcę cele. W przeciwieństwie np. do dziennikarza, copywriter rzadko jest podpisywany jako autor prezentowanej czytelnikom publikacji. O ile bowiem teksty publicystyczne mają całą gamę różnych celów, zadaniem copywritingu jest ociągnąć rezultat założony przez zlecającego i wykonawcę. Krótko mówiąc, teksty napisane przez copywritera muszą być treściami perswazyjnymi.

Perswazyjny, czyli jaki?

Celem reportażu umieszczonego na renomowanym portalu może być na przykład:

  • zwrócenie uwagi społeczeństwa na ważny problem społeczny;
  • wywarcie presji na organach władzy państwowej w celu rozwiązania opisywanego problemu;
  • udokumentowanie popełnianych przez urzędników przestępstw.

Autorski charakter reportaży sprawia, że trudno byłoby je zlecać copywriterowi. Nie taki jest zresztą cel copywritingu. Dobry copywriter realizuje cele ustalone wspólnie ze zleceniodawcą, które zawsze sprowadzają się do jakiejś formy perswazji.

To właśnie oddziaływanie na czytelnika (lub bota wyszukiwarki internetowej) jest podstawowym zadaniem copywritera. Przygotowany przez niego tekst jest przede wszystkim tekstem użytkowym, nawet gdy posiada cechy publicystyki lub beletrystyki. Artykuł prawniczy opublikowany w Palestrze pełni inne role, niż artykuł poświęcony temu samemu zagadnieniu na stronie kancelarii.

Copywriting prawniczy

Banałem jest stwierdzenie, że ktoś specjalizujący się we wszystkim, tak naprawdę nie specjalizuje się w niczym. Tak jak praca zawodowego prawnika wymaga często skupiania się na konkretnych gałęziach prawa lub zagadnieniach, tak i copywriting powinien przede wszystkim zmierzać do pełnej profesjonalizacji. Tylko wtedy copywriter może przygotowywać teksty realizujące wyznaczone mu cele.

Prawo należy do jednej z nielicznych dziedzin, które będąc wysoce hermetyczne, nieustannie towarzyszą każdemu członkowi naszego społeczeństwa. O ile z usług lekarza czy mechanika musimy korzystać raz na jakiś czas, kwestie prawne dotykają nas nieustannie. Logowanie się na stronie banku, zakupy w sklepie spożywczym, przechodzenie przez ulicę – wszystkie te aktywności reguluje prawo.

Jednocześnie język prawny i prawniczy są wysoce wyspecjalizowane i nierzadko zahaczają wręcz o slang. Z moich obserwacji wynika, że nawet dobrzy prawnicy mają problemy z prostym tłumaczeniem swoim klientom zawiłości prawnych. Nie jestem w stanie sobie wyobrazić, jak mógłby to skutecznie robić copywriter bez prawniczego wykształcenia i doświadczenia. Copywriting prawniczy polega przecież na prezentowaniu treści prawnych w zrozumiałej i atrakcyjnej formie. Do przepisywania artykułów z kodeksów nie trzeba zatrudniać profesjonalisty.

Cele copywritingu prawniczego

Skoro już ustaliliśmy, czym copywriting prawniczy różni się od innych rodzajów copywritingu, warto pochylić się nad jego celami. Teksty prawnicze pełnią, oczywiście w pewnym uproszczeniu, następujące funkcje:

  • przekazują czytelnikowi informację prawną w zrozumiały sposób;
  • budują prestiż kancelarii, firmy lub innego podmiotu poprzez publikowanie wyjątkowych treści o wysokiej jakości;
  • stanowią dozwoloną formę informowania o swojej działalności przez adwokatów;
  • poprawiają pozycję strony lub bloga w wynikach wyszukiwania;
  • ułatwiają prowadzenie szkoleń, spotkań i wykładów;
  • regularnie publikowane, pozwalają zbudować aktywną, zaangażowaną grupę odbiorców;
  • wspierają inicjatywy, których sukces wiąże się z ze znajomością prawa.

Powyższa lista nie jest oczywiście wyczerpująca, ale dość dobrze oddaje zadania, jakie stoją przed copywritingiem prawniczym. By je skutecznie realizować, potrzebna jest współpraca z profesjonalistą.

Copywriting prawniczy w praktyce

Obecnie najpopularniejszą metodą tworzenia treści prawniczych jest pisanie ich samemu. Gdy istnieje taka możliwość, zadanie to zleca się aplikantom, stażystom lub praktykantom w kancelariach. O ile takie działanie ma sens w przypadku autorskich blogów, gdzie liczy się indywidualny styl, w pozostałych przypadkach nie zawsze jest to opłacalne.

By skutecznie przygotować tekst prawniczy należy nie tylko dobrze poznać materię prawną, której ma dotyczyć. Niezbędna jest także znajomość aktualnych standardów SEO, bogate i różnorodne słownictwo oraz czas. Brak któregokolwiek z tych elementów sprawia, że tworzenie użytecznych treści prawniczych jest drogą przez mękę.

Z tego powodu warto zainwestować w pomoc kogoś, kto wszystkie powyższe lekcje odrobił. Dobry copywriter prawniczy pomoże dobrać Ci rodzaj i styl tekstów do celu, który chcesz osiągnąć.

Jeśli chcesz porozmawiać o tym ze mną, zapraszam do działu Kontakt.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *